Ewidencja gruntów – jak przebiega i z czego się składa?

Ewidencja gruntów – jak przebiega i z czego się składa?

O nieruchomościach można się dowiedzieć wiele dzięki ewidencji gruntów i budynków. Stanowi także dobrą bazę dla planowania przestrzennego czy gospodarczego. Pozwala także określić wysokość podatków czy świadczeń. Co dokładnie zawiera? Ile wynosi opłata za wypis i czym on jest? Kto jest uprawniony do złożenia wniosku do odpowiedniego organu? Wyjaśniamy!

Czym jest wypis z ewidencji gruntów i budynków?

Dzięki wynikom generowanym w systemie możliwe jest generowanie zestawień gruntów oraz obiektów, czyli rejestru gruntów. Możliwe jest także generowanie szczegółowych danych nieruchomości, czyli wypisu. Dokument potrzebny jest do założenia księgi wieczystej. Przydaje się także przy transakcji nabywania czy zbywania nieruchomości. Odpowiednie organy, takie jak starosta powiatowy opracowuje lub wydaje na wniosek wypisy lub wyrysy z operatu ewidencji gruntów i obiektów.

Co zawiera?

Oprócz wyżej wspomnianych danych na ewidencję gruntów i budynków składają się komputerowe bazy danych ewidencyjnych. Obejmują również operaty ewidencyjne. Dzięki bazom danych ewidencyjnych tworzy się dane:

  • rejestr – gruntów, budynków lub lokali
  • kartotekę – budynków i lokali
  • specjalną mapę ewidencyjną

Kto jest uprawniony do złożenia wniosku o otrzymanie wypisu z rejestru gruntów?

O wydanie wypisu z rejestru gruntów mogą się ubiegać:

  • właściciele nieruchomości
  • osoby, które mają interes prawny do nieruchomości
  • osoby posiadające prawo zarządzania nieruchomością
  • dzierżawcy

Z czego się składa ewidencja gruntów i budynków?

Według rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków ewidencja składa się z informacji:

  • gruntów – ich lokalizacji, granic czy powierzchni. Również typów użytków gruntowych czy klas bonitacyjnych, a także oznaczenia ksiąg wieczystych bądź zbiorów dokumentów
  • obiektów budowlanych – ich przeznaczenia, położenia czy funkcji użytkowych
  • lokali – ich funkcji użytkowych, powierzchni czy położenia

Dodatkowo powinny się znaleźć informacje na temat właściciela nieruchomości, adres jego zamieszkania lub siedziby. W ewidencji powinny się znaleźć dane na temat obszaru gruntu i objęcia go ochroną przyrody. Także powinna uwzględniać katastralną wartość nieruchomości czy umowę dzierżawy. Szczególnie jeśli od wykazania takich danych wymagane jest zakupienie praw, które wynikają z przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników czy o rozwoju obszarów wiejskich.

Co się znajduje w rozporządzeniu w sprawie ewidencji gruntów i budynków?

Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 roku w zakresie ewidencji gruntów i budynków określa:

  • metodę zakładania ewidencji
  • sposób prowadzenia ewidencji – również zasady na temat wymiany danych ewidencyjnych
  • szczegółowy zakres informacji, które są objęte ewidencją, a także zakres informacji, które są objęte rejestrem cen i wartości nieruchomości

Ile kosztuje udostępnienie wypisu z rejestru gruntów?

W przypadku udostępniania dokumentu jakim jest wypis z rejestru gruntów odpowiedni organ pobiera opłatę. Jej wysokość wynosi:

  • 40 złotych – za wypis z rejestru gruntów w formie dokumentu elektronicznego
  • 50 złotych – za wypis w formie dokumentu drukowanego
  • 24 złote – za wypis bez danych osobowych w formie dokumentu elektronicznego
  • 30 złotych – bez danych osobowych w formie drukowanego

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.